«Україна в огні» |
Олександр Довженко |
Кіноповість |
Соціалістичний реалізм |
Трагедія війни надовго розлучає членів родини кол-госпника Запорожця, які уособлюють весь україннський народ, зганьблений, розтоптаний окупантами. |
Родина Лавріна Запорожця: сини – Роман, Іван, Савка, Григорій, Трофим; дружина – Тетяна, дочка Олеся; Максим Заброда, Христя Хуторна. |
Кіноповість «Україна в огні» — один із найсильніших, найбільш вражаючих творів української літератури про трагедію народу в роки другої світової війни та й упродовж усієї своєї історії. |
«Зачарована Десна» |
Олександр Довженко |
Кіноповість |
Соціалістичний реалізм |
«Зачарована Десна» — автобіографічний твip, спогади письменника про дитинство, пepшi кроки пізнання життя. |
Малий Сашко, собака Пірат, прадід Тарас, прабабка, мати, батько, дід Захар, дядько Самійло. |
У преамбулі до кіноповісті письменник пояснив причину її написання «довгою розлукою з землею батьків» i бажанням «усвідомити свою природу на ранній досвітній зopi коло самих її первісних джерел». |
«Пісня про рушник» |
Андрій Малишко |
Вірш Особиста лірика |
Соціалістичний реалізм |
Провідна тема: материнська любов. |
Автор в образі ліричного героя, мати. |
Анапест |
«Лебеді материнства» |
Василь Симоненко |
Вірш Громадянська лірика |
Шістдесятники |
Тема: любов до матері та Батьківщини. |
Мати, яка заколисує свого сина. |
Хорей |
«За мить щастя» |
Олесь Гончар |
Новела (Із роману «Тронка») |
Соціалістичний реалізм |
В оповіданні "За мить до щастя" художньо осмислюється краса і сила кохання, подається узагальнений образ миті життя. |
Сашко Діденко, Лариса |
Філософія героя говорить про те, що людське щастя відносне й короткочасне. Можливо, людина й живе на землі заради цієї прекрасної миті, хоч і платить часто дуже високу ціну. |
«Три зозулі з поклоном» |
Григір Тютюнник |
Новела |
Шістдесятники |
Розгортається досить поширена житейська історія, так званий любовний трикутник. |
Марфа Яркова, Михайла(батько ліричного героя), Соня(дружина). |
Любові всевишній присвячується. В ocнoвi новели автобіографічні моменти. |
«Як добре те, що смерті не боюсь я» |
Василь Стус |
Вірш Патріотична та філософська лірика |
Шістдесятники |
Тема: незламність, здатність залишатися людиною за будь-яких життєвих обставин. |
Автор постає ліричним героєм твору. |
Ямб |
«О земле втрачена, явися!..» |
Василь Стус |
Вірш |
Шістдесятники |
Ліричний герой поезії сумує, страждає в розлуці з рідною землею. |
Звернення ліричного героя до втраченої рідної землі. |
Ямб Герой просить «землю втрачену», щоб явилася вона йому хоч уві сні — дати силу, порятувати зболену душу. |
«Балада про соняшник» |
Іван Драч |
Вірш |
Шістдесятники |
Провідна тема: талант бачити красу в повсякденні. |
Соняшник |
Верлібр |
«Страшні слова, коли вони мовчать» |
Ліна Костенко |
Вірш Філософська лірика |
Шістдесятники |
Тема: значення слова в житті людини, сутність поетичного мистецтва |
|
Ямб |
«Українське альфреско» |
Ліна Костенко |
Вірш Філософська лірика |
Шістдесятники |
Розрив живого зв’язку між поколінням; селом і містом. |
Дід, баба, страра хата… |
Ямб |
«Маруся Чурай» |
Ліна Костенко |
Роман у віршах |
Шістдесятники |
«Маруся Чурай» — це художня трансформація відомого сюжету про нещасливе кохання дівчини до хлопця, якого вона отруїла за те, що той, зрадивши їхнє кохання, пішов до iншої. |
Маруся Чурай, Гриць Бобренко, Галя. |
Любовна сюжетна лінія розвивається на тлі icторичних подій - визвольної війни України під проводом Б. Хмельницького. Роман складається з 10-ти розділів.
|
«Тигролови» |
Іван Багряний (Лозов’ягін) |
Роман |
Еміграція |
В основу «Тигроловів» покладено події. що сталися під час відбування автором заслання на Далекому Сході. |
Григорій Многогрішний, сім’я Сірків, Наталка, майор Медвин. |
Твір романтичний, з елементами пригодницького жанру. Сюжет захоплюючий i динамічний, читач постійно перебуває в емоційному напруженні. «Тигролови» виходять за межі звичайної «масової» Літератури. |
«Стилет чи стилос?» |
Євген Маланюк |
Вірш Філософська та громадянська лірика |
Еміграція |
Тема: роль слова, митця в житті суспільства. |
|
Ямб |