«Україна в
огні»
|
Олександр
Довженко
|
Кіноповість
|
Соціалістичний
реалізм
|
Трагедія війни надовго розлучає членів родини кол-госпника
Запорожця, які уособлюють весь україннський народ, зганьблений, розтоптаний
окупантами.
|
Родина Лавріна
Запорожця: сини – Роман, Іван, Савка, Григорій, Трофим; дружина – Тетяна,
дочка Олеся; Максим Заброда, Христя Хуторна.
|
Кіноповість
«Україна в огні» — один із найсильніших, найбільш вражаючих творів
української літератури про трагедію народу в роки другої світової війни та й
упродовж усієї своєї історії.
|
«Зачарована
Десна»
|
Олександр
Довженко
|
Кіноповість
|
Соціалістичний
реалізм
|
«Зачарована Десна» — автобіографічний твip, спогади письменника
про дитинство, пepшi кроки пізнання життя.
|
Малий Сашко,
собака Пірат, прадід Тарас, прабабка, мати, батько, дід Захар, дядько
Самійло.
|
У преамбулі до кіноповісті письменник пояснив причину її написання
«довгою розлукою з землею батьків» i бажанням «усвідомити свою природу на
ранній досвітній зopi коло самих її первісних джерел».
|
«Пісня про
рушник»
|
Андрій Малишко
|
Вірш
Особиста лірика
|
Соціалістичний
реалізм
|
Провідна тема:
материнська любов.
|
Автор в образі
ліричного героя, мати.
|
Анапест
|
«Лебеді
материнства»
|
Василь
Симоненко
|
Вірш
Громадянська
лірика
|
Шістдесятники
|
Тема: любов до
матері та Батьківщини.
|
Мати, яка
заколисує свого сина.
|
Хорей
|
«За мить щастя»
|
Олесь Гончар
|
Новела
(Із роману
«Тронка»)
|
Соціалістичний
реалізм
|
В оповіданні "За мить до щастя" художньо
осмислюється краса і сила кохання, подається узагальнений образ миті життя.
|
Сашко Діденко,
Лариса
|
Філософія
героя говорить про те, що людське щастя відносне й короткочасне. Можливо,
людина й живе на землі заради цієї прекрасної миті, хоч і платить часто дуже
високу ціну.
|
«Три зозулі з
поклоном»
|
Григір Тютюнник
|
Новела
|
Шістдесятники
|
Розгортається досить поширена житейська історія, так званий
любовний трикутник.
|
Марфа Яркова, Михайла(батько ліричного
героя), Соня(дружина).
|
Любові
всевишній присвячується.
В ocнoвi новели автобіографічні моменти.
|
«Як добре те,
що смерті не боюсь я»
|
Василь Стус
|
Вірш
Патріотична та
філософська лірика
|
Шістдесятники
|
Тема:
незламність, здатність залишатися людиною за будь-яких життєвих обставин.
|
Автор постає
ліричним героєм твору.
|
Ямб
|
«О земле
втрачена, явися!..»
|
Василь Стус
|
Вірш
|
Шістдесятники
|
Ліричний герой поезії
сумує, страждає в розлуці з рідною землею.
|
Звернення
ліричного героя до втраченої рідної землі.
|
Ямб
Герой просить «землю втрачену»,
щоб явилася вона йому хоч уві сні — дати силу, порятувати зболену душу.
|
«Балада про соняшник»
|
Іван Драч
|
Вірш
|
Шістдесятники
|
Провідна тема:
талант бачити красу в повсякденні.
|
Соняшник
|
Верлібр
|
«Страшні слова,
коли вони мовчать»
|
Ліна Костенко
|
Вірш
Філософська
лірика
|
Шістдесятники
|
Тема: значення
слова в житті людини, сутність поетичного мистецтва
|
|
Ямб
|
«Українське
альфреско»
|
Ліна Костенко
|
Вірш
Філософська
лірика
|
Шістдесятники
|
Розрив живого
зв’язку між поколінням;
селом і містом.
|
Дід, баба,
страра хата…
|
Ямб
|
«Маруся Чурай»
|
Ліна Костенко
|
Роман у віршах
|
Шістдесятники
|
«Маруся Чурай» — це художня трансформація відомого сюжету про нещасливе
кохання дівчини до хлопця, якого вона отруїла за те, що той, зрадивши їхнє
кохання, пішов до iншої.
|
Маруся Чурай,
Гриць Бобренко, Галя.
|
Любовна сюжетна лінія розвивається на
тлі icторичних подій - визвольної війни України під проводом Б.
Хмельницького.
Роман складається з 10-ти розділів.
|
«Тигролови»
|
Іван Багряний
(Лозов’ягін)
|
Роман
|
Еміграція
|
В основу «Тигроловів» покладено події.
що сталися під час відбування автором заслання на Далекому Сході.
|
Григорій
Многогрішний, сім’я Сірків,
Наталка, майор Медвин.
|
Твір романтичний, з елементами пригодницького жанру. Сюжет захоплюючий i динамічний, читач
постійно перебуває в емоційному напруженні.
«Тигролови» виходять за межі звичайної «масової» Літератури.
|
«Стилет чи
стилос?»
|
Євген Маланюк
|
Вірш
Філософська та
громадянська лірика
|
Еміграція
|
Тема: роль
слова, митця в житті суспільства.
|
|
Ямб
|