Стилі | Письменники | Твори | Жанри | Особливості |
Орнаменталізм (ХII-XIII ст.) |
- | "Слово про похід Ігорів" | поема, героїчна пісня | Усладненість(символіка, тропи, ускл. Композиція), аскетизм, песимізм) |
Монументалізм (Х-ХI ст.) |
Нестор | "Повість минулих літ" | літопис | Увага до змісту, простота форми, культ держави, християнський оптимізм |
Бароко(17-18 ст.) | Г.Сковорода | "De
libertate" "Всякому місту - звичай і права" "Бджола та Шершень" |
лірика
гром. лірика гром. Байка епічна |
Ускладнена форма, перенасиченість стилістичними прикрасами, увага до сильних почуттів і переживань, поєднання античної та християнської традицій. |
Класицизм(18-19) | І. Котляревський | "Наталка
Полтавка" "Енеїда" |
драма поема |
Ідеологія просвітництва, ідеал краси як величавості, канонічність, простота форми. |
Сентименталізм (18-19 ст.) |
Г. Квітка-Основ'яненко | "Маруся" | повість соц.-побут. | Надмірна чуттєвість, моралізаторство, увага до життя народу. |
Романтизм(19 ст.) | Т.Шевченко | "До
Основ'яненка" "Катерина" "Гайдамаки" |
лірика поема поема |
Виняткові характери у винятнових обставинах, ліризм, фантастика, увага до історичного минулого, героїв-лицарів, звернення до фольклору. |
П. Куліш | "Чорна рада" | роман істор. | ||
М. Вовчок (Вілінська) | "Максим Гримач" | оповідання | ||
О. Гончар | "За мить щастя" | новела | ||
В. Сосюра | "Любіть Україну" | лірика гром. | ||
Реалізм (2 половина 19 ст.) |
Т.Шевченко | "Мені
однаково" "Кавказ" "Сон" (комедія) "І мертвим і живим..." "Заповіт" |
лірика
невільнича поема сатир. поема сатир. поема-послання лірика |
Увага до повсякденного суснільно-побутового життя міметичність, типізація епічність. |
І. Нечуй-Левицький | "Кайдашева сім'я" | повість сусп.-побут. | ||
П. Мирний (Рудченко) | "Хіба ревуть воли як ясла повні?" | роман соц.-псих. | ||
І. Карпенко-Карий (Тобілевич) | "Мартин Боруля" | трагікомедія | ||
Модернізм(19-20): | М. Куліш | "Мина Мазайло" | трагікомедія | Увага переноситься на особистість, її внутрішній світ, естетизм, ліризм, умовність, ідеологічність, волюнтаризм. |
І. Драч | "Балада про соняшник" | лірика | ||
Постмодерн(20-21) | Шевчук,
Андрухович, Забужко, Ірванець, Охрімович, Процюк, Москалець. |
Відкидання абсолютних об'єктивних істин, будь-яких ідеологій, підкреслена ерудованість, іронічність та пародійність, ускладнене асоціїовання. | ||
Неоромантизм | Л. Українка (Косач) | "Сontra
spem spero!" "Лісова пісня" |
Лірика
гром. Драма-феєрія |
Неоромантизм розірвати ідеал з дійсністю, уславлення індивідуальної й суспільної свободи, піднесення постаті визначного героя, його порив у майбутнє. |
М. Коцюбинський | "Тіні забутих предків" | повість | ||
О.Кобилянська | "Земля" | повість соц.-псих. | ||
О. Довженко | "Україна
в огні" "Зачарована Десна" |
кіноповість кіноповість |
||
Г. Тютюнник | "Три зозулі з поклоном" | новела | ||
Л. Костенко | "Маруся
Чурай" "Страшні слова, коли вони мовчать" "Українське альфреско" |
роман
у віршах істор. лірика лірика |
||
І. Багряний (Лозов'ягін) | "Тигролови" | роман пригодн. | ||
М. Вороний | "Блакитна Панна" | лірика | ||
П. Тичина | "О
панно Інно" "Арфами, арфами.." "Ви знаєте як липа шелестить" |
лірика лірика лірика |
||
Богдан-Ігор Антонич | "Різдво" | лірика | ||
Ю. Яновський | "Вершники" | роман у новелах | ||
Неокласицизм | М. Рильський | "Молюсь і вірю" | лірика | Повернення до вічних законів мистецтва, орієнтир на кращі здобутки античності, інтелектуалізм, використання зразків античної культури і культури епохи Відродження, естетизм, аристократизм духу, гармонія мйж розумом і почуттями, несприйняття радянської дійсності. |
Є. Маланюк | "Стилет чи стилос" | лірика | ||
Імпресіонізм | М. Коцюбинський | "Intermezzo" | новела | В основі лежить витончене відтворення особистісних вражень і спостережень, миттєвих відчуттів і переживань, настроїв митця. |
В. Винниченко | "Момент" | новела | ||
Експресіонізм | В. Стефаник | "Камінний хрест" | новела | Передача загостреного суб'єктивного світобачення митця, напруги його переживаннь та емоцій, бурхливої реакції на антигуманні суспільні явища. |
М. Хвильовий (Фітільов) | "Я (романтика)" | новела | ||
Екзистенціалізм | В. Підмогильний | "Місто" | роман урбаніст. | Відзначається глибоким психологізмом і ліризмом, філософським осмисленням життя, поєднання з документальною достовірністю зображення. |
Символізм | О. Олесь (Кандиба) | "Чари
ночі" "О слово рідне! Орле скутий!" |
лірика лірика |
Гол. Худ. Засіб - символ як спосіб вираження незбагненної суті явищ життя та індивідуальних уявленнь митця. |
Сюрреалізм | В. Стус | "Як
добре те, що смерті не боюсь я" "О земле втрачена, явися!" |
лірика лірика невільн. |
|
Неонародники | А. Малишко | "Пісня про рушник" | пісня | |
В. Симоненко | "Лебеді материнства" | лірика | ||
О. Вишня (Губенко) | "Моя
автобіографія" "Сом" |
усмішка | ||
Ренесанс(XV-XVII) | Вишенський | "Послання до эпископів" | Послання | Наслідування античного мистецтва, гуманізм, критика Середньовіччя, католицької церкви, релігійний індивід. |
Футуризм | Семенко, Савченко, Поліщук | Виник як різновид італійського авангардизму. |