Стилі |
Письменники |
Твори |
Жанри |
Особливості |
Орнаменталізм
(ХII-XIII ст.)
|
- |
"Слово про похід
Ігорів" |
поема, героїчна пісня |
Усладненість(символіка,
тропи, ускл. Композиція), аскетизм, песимізм) |
Монументалізм
(Х-ХI ст.) |
Нестор |
"Повість минулих
літ" |
літопис |
Увага
до змісту, простота форми, культ держави, християнський оптимізм |
Бароко(17-18
ст.) |
Г.Сковорода |
"De
libertate"
"Всякому місту - звичай і права"
"Бджола та Шершень" |
лірика
гром.
лірика гром.
Байка епічна |
Ускладнена
форма, перенасиченість стилістичними
прикрасами, увага до сильних
почуттів і переживань, поєднання античної та християнської традицій. |
Класицизм(18-19) |
І. Котляревський |
"Наталка
Полтавка"
"Енеїда" |
драма
поема |
Ідеологія
просвітництва, ідеал краси як величавості, канонічність, простота форми. |
Сентименталізм
(18-19 ст.) |
Г.
Квітка-Основ'яненко |
"Маруся" |
повість соц.-побут. |
Надмірна
чуттєвість, моралізаторство, увага до життя народу. |
Романтизм(19 ст.) |
Т.Шевченко |
"До
Основ'яненка"
"Катерина"
"Гайдамаки" |
лірика
поема
поема |
Виняткові
характери у винятнових обставинах, ліризм, фантастика, увага до історичного
минулого, героїв-лицарів, звернення до фольклору. |
П. Куліш |
"Чорна
рада" |
роман істор. |
М. Вовчок (Вілінська) |
"Максим
Гримач" |
оповідання |
О. Гончар |
"За
мить щастя" |
новела |
В. Сосюра |
"Любіть
Україну" |
лірика
гром. |
Реалізм
(2 половина 19 ст.) |
Т.Шевченко |
"Мені
однаково"
"Кавказ"
"Сон" (комедія)
"І мертвим і живим..."
"Заповіт" |
лірика
невільнича
поема сатир.
поема сатир.
поема-послання
лірика |
Увага до повсякденного суснільно-побутового життя міметичність,
типізація епічність. |
І. Нечуй-Левицький |
"Кайдашева
сім'я" |
повість
сусп.-побут. |
П. Мирний (Рудченко) |
"Хіба
ревуть воли як ясла повні?" |
роман
соц.-псих. |
І. Карпенко-Карий (Тобілевич) |
"Мартин
Боруля" |
трагікомедія |
Модернізм(19-20): |
М. Куліш |
"Мина
Мазайло" |
трагікомедія |
Увага переноситься на особистість, її внутрішній
світ, естетизм, ліризм, умовність, ідеологічність,
волюнтаризм. |
І. Драч |
"Балада
про соняшник" |
лірика |
Постмодерн(20-21) |
Шевчук,
Андрухович, Забужко,
Ірванець, Охрімович, Процюк,
Москалець. |
|
|
Відкидання
абсолютних об'єктивних істин, будь-яких ідеологій, підкреслена ерудованість,
іронічність та пародійність, ускладнене
асоціїовання. |
Неоромантизм |
Л. Українка (Косач) |
"Сontra
spem spero!"
"Лісова пісня" |
Лірика
гром.
Драма-феєрія |
Неоромантизм
розірвати ідеал з дійсністю, уславлення індивідуальної й суспільної свободи,
піднесення постаті визначного героя, його порив у майбутнє. |
М. Коцюбинський |
"Тіні
забутих предків" |
повість |
О.Кобилянська |
"Земля" |
повість соц.-псих. |
О. Довженко |
"Україна
в огні"
"Зачарована Десна" |
кіноповість
кіноповість |
Г. Тютюнник |
"Три
зозулі з поклоном" |
новела |
Л. Костенко |
"Маруся
Чурай"
"Страшні слова, коли вони мовчать"
"Українське альфреско" |
роман
у віршах істор.
лірика
лірика |
І. Багряний (Лозов'ягін) |
"Тигролови" |
роман
пригодн. |
М. Вороний |
"Блакитна
Панна" |
лірика |
П. Тичина |
"О
панно Інно"
"Арфами, арфами.."
"Ви знаєте як липа шелестить" |
лірика
лірика
лірика |
Богдан-Ігор Антонич |
"Різдво" |
лірика |
Ю. Яновський |
"Вершники" |
роман у новелах |
Неокласицизм |
М.
Рильський |
"Молюсь
і вірю" |
лірика |
Повернення до вічних законів мистецтва, орієнтир
на кращі здобутки античності, інтелектуалізм, використання зразків античної
культури і культури епохи Відродження, естетизм, аристократизм духу, гармонія
мйж розумом і почуттями, несприйняття радянської дійсності. |
Є. Маланюк |
"Стилет
чи стилос" |
лірика |
Імпресіонізм |
М. Коцюбинський |
"Intermezzo" |
новела |
В основі лежить витончене відтворення
особистісних вражень і спостережень, миттєвих відчуттів і переживань,
настроїв митця. |
В. Винниченко |
"Момент" |
новела |
Експресіонізм |
В. Стефаник |
"Камінний
хрест" |
новела |
Передача загостреного суб'єктивного світобачення
митця, напруги його переживаннь та емоцій, бурхливої реакції на антигуманні
суспільні явища. |
М. Хвильовий (Фітільов) |
"Я
(романтика)" |
новела |
Екзистенціалізм |
В. Підмогильний |
"Місто" |
роман
урбаніст. |
Відзначається
глибоким психологізмом і ліризмом, філософським осмисленням життя, поєднання
з документальною достовірністю зображення. |
Символізм |
О. Олесь (Кандиба) |
"Чари
ночі"
"О слово рідне! Орле скутий!" |
лірика
лірика |
Гол.
Худ. Засіб - символ як спосіб вираження незбагненної суті явищ життя та
індивідуальних уявленнь митця. |
Сюрреалізм |
В. Стус |
"Як
добре те, що смерті не боюсь я"
"О земле втрачена, явися!" |
лірика
лірика невільн. |
|
Неонародники |
А. Малишко |
"Пісня
про рушник" |
пісня |
|
В. Симоненко |
"Лебеді
материнства" |
лірика |
|
|
О. Вишня (Губенко) |
"Моя
автобіографія"
"Сом" |
усмішка |
|
Ренесанс(XV-XVII) |
Вишенський |
"Послання до
эпископів" |
Послання |
Наслідування
античного мистецтва, гуманізм, критика Середньовіччя, католицької церкви,
релігійний індивід. |
Футуризм |
Семенко, Савченко, Поліщук |
|
|
Виник як
різновид італійського авангардизму. |